Tarinoita toiminnasta: Kati Pesola

Markkinoinnin ammattilainen - Kati Pesola

Kati Pesola, Kolarista kotoisin oleva Pohjoisen tyttö, lähti suoraan lukiosta opiskelemaan kauppatieteitä Jyväskylään. ”Opiskelun aloittaminen uudessa kaupungissa oli kauhean jännää”, Pesola muistelee ja kertoo, kuinka ihmisiin tutustui nopeasti opiskelijaelämän tohinoissa. Pesolan pääaine oli markkinointi, mutta myös laskentatoimea, yrityshallintoa sekä kansantaloutta tuli luettua. Taloustieteiden ainejärjestö, Pörssi, kuului olennaisena osana Pesolan opiskeluvuosiin ja ajoittaista yhteistyötä tehtiin Keski-Suomen ekonomien kanssa jo tuolloin. ”Muistan, kuinka lähestyimme yhdistystä aina arvokkaan kunnioittavasti”, Pesola hymyilee.

Tie työelämään

”Ekonomin koulutus on ollut vahva pohja työelämään, vaikka viestinnän kursseja olisi saanut olla enemmänkin opinto-ohjelmassa”, Kati Pesola toteaa ja mainitsee, että viestintäosaamiselle oli tilausta. Työelämässä vastavalmistuneen kannattaa Pesola mielestä olla avoin ja kuunteleva. Vaikka opiskeluiden jälkeen kauppatieteiden teoriat ovat usealla hallussa, käytännön yritysmaailmasta on aina paljon opittavaa.

Opiskeluiden päätyttyä Kati Pesolasta tuntui luontevalta jäädä Jyväskylään. Teollisuuden parista löytyi mielenkiintoinen työpaikka, ja kaupunki tuntui sopivan kokoiselta. Nykyään Pesola tekee töitä energianhallintaratkaisuja maailmanlaajuisesti tarjoavassa Landis+Gyr -yrityksessä ja matkustaa säännöllisesti yhtiön päämajaan Sveitsiin markkinointipäällikön tehtävissä.

Vuodet hallituksessa

Keski-Suomen ekonomien toimintaan osallistuminen kiinnosti Pesolaa pian valmistumisen jälkeen ja vuoden 1999 syksyllä hänet valittiinkin hallituksen tiedotusvastaavaksi. Pesola oli hallituksen nuorimpia ja entisenä Pörssi-aktiivina hän törmäsi uudenlaisiin haasteisiin. Keski-Suomen ekonomien toiminta oli luonteeltaan erilaista, koska jäsenistön vapaa-ajasta täytyi kilpailla. Toisaalta rahankeruu ei ollut ykkösasia niin kuin sponsoreistaan riippuvaisella Pörssillä.

Toimintaa ohjasikin jokaiselle jotakin -periaate. Kaikkien tulisi saada jäsenmaksulleen vastinetta, mikä tarkoitti monipuolista tapahtumatarjontaa aina karting-autoilusta teatterimatkoihin. Pesola auttoikin paljon yhdistyksen toiminnan järjestelyissä. Naurahtaen hän kertoo alkuaikojen kokouskutsujen kirjekuorenliimaamistalkoista. ”Kirjepostituksista on menty harppauksin eteenpäin”, hän toteaa ja sanoo kauhistuneensa nopeaa ajan kulumista, kun muisti ’Jäähyväiset markalle’ -konsertin järjestelyjen kuuluneen myös hallitusvuosiin.

Kiitokset

Vuonna 2004, esikoisen syntymän jälkeen, Pesola jäi pois hallitustehtävistä. Nykyään nelihenkisessä perheessä riittää vipinää ja vilskettä. Arjen pyörittämisen lomassa Pesola osallistuu silloin tällöin Keski-Suomen ekonomien tilaisuuksiin. ”Ekonomien toiminta on monipuolista ja usein myös ammatillisesti kiinnostavaa. Lisäksi erityisesti seminaarit ovat ilahduttaneet ja tiedotus pelaa mallikkaasti – mukaan vain pitäisi ehtiä useammin”, Pesola kiittelee. Vaikka Keski-Suomen ekonomien toiminta on muuttunut uusien hallituksien myötä, Wapputreffit ovat jääneet yhdistyksen jokavuotiseksi perinteeksi Pesolan ajoista.

Kaiken kaikkiaan Keski-Suomen ekonomeissa on Pesolan mielestä tapahtunut hieno kehitys. ”Olen erityisen mielissäni siitä, että yhteistyö ainejärjestöihin päin on tiivistynyt, sillä on paljon annettavaa puolin ja toisin”, Pesola toteaa lopuksi.