Yritysvierailu Hiisi-panimolle

31.7.2017

Keski-Suomen Ekonomit Ry teki 7.6.2017 yritysvierailun Hiisi-panimolle Jyväskylän Palokankaalle 11 innokkaan olutharrastajan voimin


Käytännössä Palokka-oluesta aloittanut Hiisi-panimo on neljän toimintavuotensa aikana valmistanut yli 500 erilaista olutta: jokainen erä on lopulta hieman oma tuotteensa, kertoo Mikko Mäkelä, yksi Hiisiyrittäjistä.

Tänä vuonna käytännössä täydellä kapasiteetilla toimiva, neljän yrittäjän vetämä, Hiisi-panimo tähtää liikevaihdoltaan miljoonaluokkaan. Hiisi-panimo on myös Keski-Suomen Ekonomien 80-vuotisjuhlan erikoisoluen valmistaja (Nuo 80-vuotisjuhlat muuten pidetään 1.12.2017 Aalto-salilla, seuraa ilmoittelua).

Viimeaikaisista uutuuksista Hiisi-panimo on tuomassa markkinoille helposti lähestyttävän Mosaic-humaloidun Pils-oluen, mutta yhtiö on vuosien saatossa valmistanut erikoiseriä myös esimerkiksi absinttiaromein sekä mangon ja habaneron aromein, ja onpa mäskiin kokeeksi heitetty jopa hillomunkkeja ja kiuaskiviä.

Pienpanimoala odottaa lisää kasvuun mahdollisuuksia esimerkiksi uuden alkoholilain ja myynnin vapautumisen myötä, mutta toisaalta esimerkiksi IPA-oluiden buumin myötä alalla menee hyvin. Myös Hiisi-panimon kasvu on ollut vahvaa ja nopean kasvun haasteista huolimatta kapasiteetin uusiminen alkaa olla jälleen kerran harkinnan alla. Hiisi-panimon tunnuslause on "oluen puolesta, tylsyyttä vastaan", ja yhtiö ilmoittaakin oluilleen paitsi suosituslämpötilan, myös suositusruuan ja jopa suositusmusiikin.