Jyväskylän Sinfoniakonsertti: Shaked + Parts

23.10.2019

Keski-Suomen Ekonomien järjestämä upea ilta alkoi Jyväskylän Sinfonian viestintä- ja hallintopäällikkö Jenni Hakolan ja fagotin äänenjohtajan Sanna Wihisen esittelyllä Jyväskylän Sinfonian toiminnasta ja orkesterista. 

Myös Keski-Suomen Ekonomien hallituksen tapahtumavastaavana toimiva Jenni kertoi Sinfonian talouden hallinnasta sekä budjetista, työympäristöstä ja arjesta Jyväskylässä. Hallinnon puolella töitä tekee viisi henkeä hänet mukaan lukien, joten hyvin konkreettisia ja laajoja työtehtäviä riittää jokaiselle organisaation sektorilla toimivalle. 

Jyväskylään on pitkään kaavailtu omaa konserttisalia ja nyt onkin uusi iso projekti Jyväskylässä alkamassa, joten pitäkäämme sormet ristissä uuden konserttisalin valmistumiselle! 

Sanna Wihisen tarina oli äärimmäisen kiinnostava sukellus itse orkesterin arkeen. Orkesterissa kuten missä tahansa työyhteisössä tiimin yhteistyö ja tiimihenki nousevat ykkösasiaksi. Orkesterin jäsenet kokevat musiikin ja sen toteuttamisen takia monia erilaisia tunteita yhdessä, joten tiimi hitsautuu nopeasti hyvinkin tiiviiksi työyhteisöksi. Lisäksi kansainvälistyminen ja kansainvälisen liikkumisen helpottuessa jatkuvasti entistä enemmän, voi orkesterissa soittaa monen eri kulttuurin ja kielen edustajaa samaan aikaan. Tämä on iso rikkaus niin orkesterille kuin soittajien ammattitaidon kehittymiselle. Kuitenkin, kuten mikä tahansa uusi kulttuuri tai maa, aiheuttaa se myös haasteita ja usein hauskojakin hetkiä alkutaipaleella. Tällä hetkellä Jyväskylän Sinfoniaorkesterissa soittajia löytyy peräti 10 eri maasta! 

Toinen erittäin kiinnostava aihe, johon saimme ennen backstage-kierrosta pureutua, on orkesterin rekrytointiprosessi. Wihinen havainnollisti haastavaa rekrytointiprosessia verraten, että Sinfonia on kuin joukkueurheilulaji, jossa soittajalta vaaditaan myös yksilöurheilijan elkeitä. Tiimityöskentelytaidot ja soittajan henkilökohtainen ammattitaito ovat tärkeässä roolissa. Tällä hetkellä käytössä oleva metodi on soittajien arviointi sermin takana. Toisin sanoen valittu raati ei näe hakijoita vaan arvostelee pelkkää soittotaitoa. Viimeiset joukossa olevat karsitaan ilman sermiä. Tämän lisäksi viime aikoina Jyväskylässä on otettu käyttöön myös haastattelut prosessin loppuvaiheessa. 

Puheenvuorojen ja kysymysten jälkeen saimme loppuun ennen backstagelle kurkkaamista vielä hienon ääninäytteen Wihiseltä fagotin kanssa! Kierroksella pääsimme tervehtimään orkesterin henkilöstöä ja näkemään tiloja, joita katsomosta ei näe. 

Kaunis konsertti koostui neljästä osasta. Konserttia johti nuori virolainen kapellimestari Jaan Ots ja yleisön eteen poikkeuksellisesti tavanomaisilta paikoiltaan nousivat Jyväskylän Sinfonian lyömättömäksi klarinettipariksi kutsutut Gil Shaked-Agabab ja Kristjan Parts. Sinfoniaorkesterin ammattitaitoisia soittajia ei voinut kuin ihailla! Ilta oli kokonaisuudessaan äärimmäisen onnistunut. 

 

Kirjoittaja: Iita Turpela 

Valokuvat: Iita Turpela