Vierailu KariTeamin Kirjapainoon – katsaus uudistumiskykyisen perheyrityksen tarinaan

17.2.2016

Keskiviikkona 17. helmikuuta Keski-Suomen Ekonomit pääsivät tutustumaan Kariteamin kirjapainoon kahdeksan osallistujan voimin. Ekonomit saivat kuulla yrityksen vaiheista, toiminnan muutoksista sekä menestyksen avaimista vieraanvaraisista tarjoiluista nauttien.


Tapahtuman polkaisi käyntiin perheyrityksen toista sukupolvea edustava toimitusjohtaja Jari Pynnönen tarjoamalla katsauksen Kariteamin historiaan. Kari Pynnösen vuonna 1966 perustama Kirjapaino Kari käynnisti ensimmäisen painokoneensa vaatimattomasti Cygnaeuksenkadulla sijaitsevan saunan miesten pukutiloissa, josta toiminta pian laajeni myös naisten tiloihin. Tämän jälkeen tukikohta siirtyi muutamaksi vuodeksi Hippokselle, kunnes vuonna -75 yritys asettui nykyiseen sijaintiinsa Kauhatielle. Perheyritys onkin viidessäkymmenessä vuodessa kulkenut pitkän tien saunatiloista noin 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi.

Toiminnan monipuolisuus vastauksena digitalisoitumiseen

Painoala on viime vuosina elänyt murrosten kautta digitalisoitumiseen liittyvien haasteiden ja muutosten myötä. Kariteam on tästä huolimatta pystynyt kilpailemaan suurten helsinkiläisten painotalojen kanssa useiden muiden painotalojen samanaikaisesti sulkiessa oviaan. Muutokset ovat ravistelleet myös Kariteamin toimintaa, ja vaikka Pynnösen mukaan painotuotteille ei ole syytä ennustaa täydellistä katoamista, on painettavia tuotteita välillä ollut löydettävä uusista paikoista. Esimerkiksi sähköisten laskujen yleistymisen ja kirjekuorien käytön vähenemisen myötä on näiden perinteisten painotuotteiden merkitys pienentynyt. Erilaiset mainosjulisteet ja – lehtiset ovat kuitenkin pitäneet pintansa osana yrityksen valikoimaa, ja myös tulevaisuudesta löytyy mielenkiintoisia näkymiä esimerkiksi kankaiden painannasta.

Toimintaympäristön muutokset ovat näkyneet myös monipuolisempana liiketoimintana. Kirjapaino Karina aloittanut yhtiö on vuosien varrella laajentunut KariTeamiksi, jonka liiketoiminta pitää sisällään painoviestinnän lisäksi myös toimistotukun, verkkokaupan, kivijalkamyymälän sekä kiinteistöyhtiöitä. KariTeamiin kuuluu lisäksi suosittu Juhlatalo Majakoski, joka on hääpaikkana usein varattu jopa vuoksiksi eteenpäin.


Menestystä asiakaslähtöisyydestä ja moderneista laitteista

Kariteamin asiakaskunta muodostuu laajasta joukosta yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Painoalalla toimijoita on paljon, ja menestyäkseen yrityksen tulee ansaita asiakkaansa joka päivä. Kariteam on menestynyt kovassa kilpailussa ottamalla toimintansa keskiöön asiakkaiden tarpeisiin vastaamisen - jopa silloin, kun se lyhyellä tähtäimellä ei olisi yrityksen edun mukaista. Menestymisen edellytyksenä ovat olleet myös tehokkaat ja modernit laitteet, jotka mahdollistavat nopean ja helpon painamisen. Yritys onkin tehnyt vuoden sisällä noin miljoonan arvoisen painokoneinvestoinnin.

Pynnösen kerrottua Kariteamin toiminnasta ekonomeille tarjoutui tilaisuus päästä tutustumaan yrityksen painokoneisiin tuotantotilojen puolella. Yllättävää oli huomata yrityksen vanhimman painokoneen olevan edelleen päivittäisessä käytössä - laadukkaisiin vanhoihin koneisiin kun on edelleen mahdollista saada varaosia.

Tutustumiskierroksen jälkeen esittelyä jatkoi yksikönjohtaja Heidi Poikolainen, joka kertoi tarkemmin yrityksen kuusi vuotta sitten auenneesta verkkokaupasta. Verkkokauppa pitää sisällään valtaosan yrityksen lähes 100 000 tuotteesta, joiden tarjonta vaihtelee aina toimistomapeista proteiinijuomiin. Tarjontansa puolesta KariTeamin vitsailtiinkin muistuttavan nykymuodossaan enemmänkin sekatavarakauppaa kuin painotaloa.

Tapahtumaan osallistunut Kaisu Loikkanen kiitteli ekonomien saamaa lämmintä vastaanottoa ja vieraanvaraisuutta. Loikkaseen tekivät vaikutuksen erityisesti yrityksen kyky luovaan uudistumiseen sekä asiakaslähtöisyys toiminnan ohjenuorana. Hienoa oli myös päästä konkreettisesti näkemään yrityksen toimintaa tutustumiskierroksella painotiloihin.

 Kuvat ja teksti: Roosa Valtanen (kylteri)